Whoopsie...

Magicbus

Har vi åkt runt med nu sedan i onsdags. Först hamnade vi i Rotorua och fick oss lite Maorikultur innan vi drog vidare till Taupo där jag gjorde "Hangcliffer swing" Typ som att gunga förutom att han som skulle släppa mig lurade mig så jag var inte alls beredd när jag susade 40 meter ner mot vattnet.

Igår åkte vi till National Park här på den norra ön och det hände väl inte så mycket där alls förutom att jag fick se lite snö och hoppa ifrån ett vattenfall på några meter som är med i Sagan om ringen filmerna. Var inte helt planerat att jag skulle göra det men när jag fick se andra göra det så blev jag så himla sugen och kutade iväg för att också få hoppa. De andra hade planerat det lite bättre än jag och fått med sig badkläder men aja... :P

Idag hoppade vi på tåget till Auckland igen, där givetvis JAG av alla människor på tåget lyckades bli inlåst på toaletten så blev kvar där en stund innan de lyckades få upp dörren...

Imorgon blir det Queenstown i några dagar om vi inte hittar några småutflykter att klämma in innan Ida lämnar mig på torsdag.

"I'm on the frontline, don't worry I'll be fine..."

Aldrig mer....

Värsta natten och morgonen ever…

Flyget skulle gå 6.55 och som tur var bestämde vi oss för att ta taxi till flygplatsen istället för att krångla med bussar och tunnelbanor vid halv 5 på morgonen. Problemen började när vi skulle checka in väskorna och tanten säger  ”Ni måste ha utrese-biljett i pappersformat för att ens få åka iväg” Vi kan eventuellt ha råkat missa den detaljen…

Så hittade internet och Ida fixade biljett hem till Sverige (1:a december). Jag lydde tantens råd och gick bort och pratade med en flygplansbokare och fick väl till slut fixat flyg till Melbourne den 3:e december. Då hade väl klockan börjat närma sig 6 och vi hade fortfarande inte checkat in våra väskor. Då var det dags att stöta på nästa problem…

Eftersom Ida bokade sitt flyg online så fick hon ju då ingen biljett på papper, och försöka hitta en skrivare på en flygplats var fasen inte lätt… Så efter att jag löst mina biljetter så sprang hon runt som en tok och letade efter skrivare medan jag hoppade på stället och ringde och frågade var hon var eftersom hon som bokade mina biljetter sa att vi var tvungna att vara incheckade kl 6 senast och då var klocka tio i… Ångest deluxe

När vi sedan skulle checka in (Ida hittade en skrivare och kom rusande till mig i kön) så hade Ida bara fyllt i ”Josefine Larsson” när hon bokade de flygbiljetterna och på mitt pass står det ”Anna Josefine …..” (Varför tilltalsnamnet i mitten mamma?!) och det tyckte de heller inte om eftersom hela namnet måste vara med och stå precis som i passet. För Ida var det inga problem eftersom hennes namn står i rätt ordning…. Men det löste väl sig också till slut och vi kunde springa iväg till gaten som inte ens hade öppnat…

Höjdpunkten på den här morgonen var väl också att våra kära rumskompisar tyckte det var bättre att sätta sig i vårt rum och festa istället för att stanna kvar på krogen. (10 bäddars rum) De bjöd även in alla andra som var vakna också så… Tror jag sov ungefär en timma innan vi skulle iväg till flyget så idag har jag varit med död än levande kan jag säga..

Nu har vi försökt fixa lite biljetter och så för att åka runt här i NZ, får se hur det löser sig, jag är alldeles för trött för att ens orka just nu, men vi har ju lite tidsbegränsat med tid så…

Heja oss!

Tillbaka i Sydney

Åkte tillbaka hit i onsdags så nu bor vi ute vid Bondi beach. Lite mer livligt än det förra hostelet inne i city. Vi hade visst råkat missa Darling Habour sist så idag blev det en sväng dit för käk på Hard Rock och igår var vi ute på valsafari i regn och blåst och vi såg allt ett par stycken! Ida som spottade första blåsen så vi kunde åka närmare! Hon blev därmed båtens favorit för dagen. Såg även ett par delfiner som simmade och en flygfisk.

Idag när vi var på Hard Rock pratade vi med vår servitris och hon tyckte jag kunde lämna min mail-adress i baren ifall de skulle behöva folk längre fram men som det är nu så åker vi vidare till Nya Zeeland på söndag och jag tror inte att jag kommer åka tillbaka hit sedan. Men kul hade det varit!

Middle of nowhere

Sannerligen! Men inte sa himla illa anda.

Leker med hundarna, aker fyrhjuling, badar i floden (ska aka badring i den!) letade kossor som var forsvunna i ett par dagar, klappar ormar och ikvall var jag, Georg och Ida ute och jagade vildkaniner. Eller Ida jagade och jag agerade kameraman bara... georg var chauffor sa vi kunde aka runt bland alla kullar och berg, men i slutanden fick hon bagge tva pa gardsplanen. Men det var himla fint daruppe efter ovadret!

Typ det jag sysslar med om dagarna nu. Ater ocksa, hela tiden. Ratt fint faktiskt...

(Har noll ackning pa mobilen)

Bondi

Ikväll har vi åtminstone ström här på hostelet. Vet inte vad som hade hänt igår men det var helt strömlöst häromkring och det stod poliser och dirigerade trafiken i gatukorsningarna. Tur jag hade laddat datorn så batterierna räckte för lite film

Det blev i alla fall både Bondi Beach och Blue Mountains nu i dagarna. Bondi var jättefint men hade nästan trott att stranden skulle vara större efter vad jag sett på tv men jag kan lätt förstå varför det behövs livräddare där. Massa stora vågor(!) och lite strömt här och var.

Igår, när vi kom hem från bergen, var vi allt lite slitna efter att ha gått runt på stigarna där uppe men det var verkligen värt det. Hur fint som helst! Sista utkiksplatsen vi var på efter att ha gått längs med ena bergssidan går inte att beskriva utan att man sett det själv. En klippa som stack rakt ut över dalen därnere med massa berg runt om.

Eftersom Ida kände guiden sedan de var här förra året så fick vi det lite billigare också och ikväll (som hon hade förstått det) skulle vi egentligen käkat thaimat ihop alla tre men de ville visst inte veta av mig :P Försäkrade henne om att det inte gjorde mig något om hon själv ville gå ut med honom så för min del blev det micro-pizza och uppladdning av lite bilder! Bra att öva lite på att vara själv inför hennes hemresa

Imorgon bär det av till hennes bekanta utanför New Castle (fem timmar med tåg) och ja, förstår väl inte riktigt vad jag göra där eller vad jag ska sysselsätta mig med men det löser väl sig. Kan hända att det blir lite off här under tiden, bara så ni vet.

Sydney!

Efter lite om och men hittade vi till Sydney. (ville inte alls åka ifrån St Kildaoch kommer nog åka tillbaka dit längre fram) Jag tog mig upp i lördags för att fixa hostel och bussbiljetter medan Ida övergav mig för att mjölka kor under fredag/lördag menne... Vi råkade missa bussen så fick åka tåg i 12 timmar istället. Kan ha varit värre än någon tågresa jag gjorde när jag tågluffa men vi fick sett kängrus iaf!

Tog oss till hostelet och sedan däckade jag i 12 timmar ungefär. Riktigt välbehövligt efter dagarna i St.Kilda. Lite lugnare hostel här så det blir lite enklare att sova på nätterna men mycket tråkigare folk.

Idag (när Ida väl lyckades väcka mig) knallade vi iväg ner till operahuset och bron i värmen och tittade runt. Imorgon är det väl tänkt att vi ska ta oss till Bondi Beach och Ida känner en kille här i Sydney som skulle hjälpa oss att komma iväg till Blue Mountains nationalpark på onsdag så då får jag förhoppningsvis se koalor också :D

Har slutligen skaffat ett riktigt nummer nu som ska fungera lite bättre både med sms och ringa. 041 5746802
Bara så ni vet! Nu ska vi gå och laga till lite riktigt mat för första gången sedan vi kom hit. Har mest käkat rostat bröd, flingor och nudlar.

Melbourne!

Till att börja med så kan alla som är avundsjuka för att jag ligger på playan och steker i värmen sluta upp med det eftersom jag snart kommer frysa ihjäl. Ca 15 grader, molnigt och blåsigt. Hade dock varit ca 30 grader för någon vecka sedan och värmen skall vara på väg nu till helgen sägs det, så det känns lite lovande.

Resan ner gick utan problem. Idas pappa kände igen någon på Landvetter som kört dit sin son. Han skulle också till Australien så vi hängde ihop på planen tills vi kom till Singapore då han åkte till Perth. Han skulle ev åka hit till Melbourne/ Sydney om två månader när han hade jobbat klart där så då kanske jag möter upp med honom eftersom Ida lär ha åkt hem då.

Verkar vara ett bra hostel som vi fått tag på nu med en hel del skönt folk. Första som hände när vi kom hit vid halv elva i tisdagskväll var att bli bjudna på goon (Billigt skitvin, smakar ungefär som Tre Apor så jag klagar inte) av en av våra rumskompisar. Var ute med honom, hans syster och en amerikansk kille på ett par ställen här i St. Kilda igår. Varav ett ställe heter Red Eye bar och ja, lite passande kanske.

Igår fick jag även visa leg på att jag var över 15(?!!!!) när vi skulle in på det andra stället och jag så hoppas att den vakten bara drev med mig för det var lite väl tycker jag. Är inte heller en kotte som tror på att jag är svensk eftersom jag inte är blond.

Idag var vi på Victoria Market och kollade runt. Gigantisk marknad med typ allt. Mat, kläder, souvenirer osv. Ida köpte väl lite grejer bland annat en hatt medan jag lekte runt bland alla hattar som fanns där. Två vakter som såg mig skrattade åt mig när jag hittade en röd paljetthatt jag var tvungen att prova men aja, skratta då. Mötte dem en liten stund senare och då flinade den ene och frågade om jag köpte hatten, vilket jag inte gjorde.

Ikväll tänkte jag köra en lugn kväll och sova ikapp lite även om Ida nog funderar på att gå ut (Fick drinkbiljetter till Red Eye bar förut…) Tror en av våra rumskompisar var sugen på att gå dit också (två av dem drog visst idag) så Ida får ju sällskap oavsett hur jag gör. Hörde rykten om att det brukar vara pingviner på stranden om kvällarna så går kanske och pratar med dem istället.

Tror väl att vi ska dra oss uppåt Sydney på söndag och sedan hälsa på de Ida kände där någonstans. Efter det är Ida sugen på Nya Zeeland och jag pratade med den amerikanske killen igår som varit där och ja, i Queenstown lär det finnas ett grymt bungyjump så atteh… :D

Åker vi dit så åker ju Ida förmodligen direkt hem sedan så då kan jag åka vart jag vill men just nu har jag verkligen ingen aning. I Cairns där jag tänkt dyka blir det regnperiod i januari så det vore ganska bra att få åkt dit innan, men det är här i krokarna jag kommer känna folk så.. Jag har ingen aning.

Har förövrigt skaffat ett nummer här nere men jag fattar verkligen inte hur det fungerar. Har kommit på hur man ringer men inte mer så det lär jag nog slänga när det är slut. Tills vidare är det alltså +447924531815 som gäller. (Bara det att det är +44 är sjukt konstigt eftersom landskoden hit är +61…)